FAQ

ALL YOU NEED TO KNOW

financieel

De vraag naar laadpunten staat op z’n hoogtepunt. Om de targets in verband met electrificatie te kunnen waarmaken doet onze regering er alles aan om ook het financiële plaatje interessant te maken.

Wat zijn de voordelen van zo’n laadpaal thuis of op bij je bedrijf?

Subsidies voor PARTICULIEREN

Particulieren die tussen 1 september 2021 en 31 augustus 2024 kiezen voor de aankoop en installatie van een laadpaal thuis, hebben recht op een belastingvermindering op deze investering.

  1. 01-09-2021 tot 31/12/2022     > 45% belastingvermindering
  2. 01/01/2023 tot 31/12/2023     > 30% belastingvermindering

  3. 01/01/2024 tot 31/12/2024     > 15% belastingvermindering
  • Deze subsidies zijn berekend op een bedrag van max 1500 euro per laadpunt en per belastingplichtige
  • De laadpaal moet intelligent zijn
  • De laadpaal mag enkel gebruik maken van groene stroom

Info/voorwaarden:

  • De particulier mag de laadpaal niet zelf plaatsen (dit MOET via een installateur)
  • Ook andere kosten komen in aanmerking bvb verzwaring van elektriciteitsinstallatie van één naar drie fasen en kosten van verplichte keuring
  • Van toepassing voor binnen geplaatste en buiten geplaatste laadstations
  • Alle kosten moeten worden gemaakt binnen een belastbare periode
  • GEEN belastingvermindering indien het als werkelijke beroepskost in aanmerking werd genomen
  • Gebeurd de plaatsing met een terugbetaling door de werkgever, of door de vennootschap waarvan de belastingplichtige bedrijfsleider is, dan GEEN recht op belastingvermindering

Alle officiële info ivm deze subsidies kan u vinden via:
SUBSIDIES VOOR PARTICULIEREN

Kostenaftrek voor BEDRIJVEN

Bedrijven die tussen 1 september 2021 en 31 augustus 2024 kiezen voor de aankoop en installatie van een PUBLIEKE laadpaal, hebben recht op een kostenaftrek op deze investering.

  1. 01-09-2021 tot en met 31/03/2023 200% kostenaftrek
  2. 01/04/2023 tot en met 31/08/2024 150% kostenaftrek
  • Deze kostenaftrek indien de laadpaal publiek toegankelijk is
  • verhoogde kostenaftrek voor investeringen tussen 1 september 2021 en 31 augustus 2024.
  • Bedrijven die laadpalen installeren voor eigen gebruik, hebben vanaf 2023 tot en met 2027 recht op een verhoogde investeringsaftrek.

    Info/voorwaarden:

    • Laadstation moet worden afgeschreven op 5 jaar
    • Het laadstation moet toegankelijk zijn tijdens openingstijden van winkel/kantoor voor iedereen en/of tijdens sluitingstijden
    • Het moet een intelligent laadstation zijn (moet het effectief laadvermogen melden en statusmeldingen kunnen terugsturen
    • Ook andere kosten komen in aanmerking: plaatsing, montage, bekabeling,

    Alle officiële info ivm deze subsidies kan u vinden via:
    KOSTENAFTREK VOOR BEDRIJVEN

    Verkoop je stroom door aan derden

    Voor thuisgebruikers is een PRIVATE installatie voldoende, u alleen kan gebruik maken van uw laadpaal. Bij een PUBLIC configuratie stelt u uw laadpaal ook ter beschikking van andere EV-rijders. Uw buren of passanten kunnen dus met andere woorden laden via jouw laadpaal.

    Wil u genieten subsidies of kostenaftrek die onze overheid biedt, is de installatie van een PUBLIC laadpaal noodzakelijk.

    PUBLIC? JA MAAR, WIE BETAALT VOOR MIJN STROOM?

    Indien u kiest voor een SNIGG laadpaal met COLMPLETE PUBLIC-functie komt deze automatisch op de lijst met openbare laadstations te staan. Dit betekent dat iedereen kan zien dat uw laadpaal openbaar is en ook iedereen van dit laadstation gebruik kan gaan maken.

    Het is ook mogelijk om de laadpaal toegankelijk te maken voor buren, vrienden of klanten zonder dat je laadpaal zichtbaar is voor onbekenden.

    Maar hoe werkt dat en hoe worden de kosten gemonitored en doorgerekend naar een derde gebruiker?
    Via onze software is het mogelijk om:

    • het laadtarief voor gastgebruikers zelf in te stellen. Inderdaad, u kan de verbruikte energie doorrekenen aan een duurder tarief.
    • derde gebruikers onmiddelijk te laten betalen via bancontact
    • tijdsblokken in te stellen (indien u zeker wil zijn dat de laadpaal niet bezet is wanneer u uw eigen wagen wil laden)
    • reservaties toe te laten
    • een boete-tarief in te stellen indien een wagen te lang aan je laadpaal hangt

    U kan op elk moment de laadsessies, verbruik en opbrengst monitoren via de software.

    Zo kunt u naast de subsidies of kostenaftrek de initiële kost van je laadpaal sneller terugverdienen en op termijn zelfs winst maken. De termijn waarop u deze kosten zult terugverdienen zijn uiteraard afhankelijk van het aantal personen dat gebruikmaakt van uw laadstation.

    Welke laadpaal voor mijn wagen(s)?

    Als je een laadpaal voor thuis of bij je bedrijf wil installeren moet je rekening houden met enkele technische parameters om er zeker van te zijn dat uw laadpaal geschikt is voor uw huidige wagen(s), maar vooral ook future proof is.

    kilo Wat? 1 fase? 3 fasen?

    Het laadvermogen van een laadpaal wordt gemeten in Kilowatt (kW). Dit laadvermogen is afhankelijk van de aansluiting die u thuis in uw meterkast heeft en de capaciteit van uw laadpaal. Onze laadpalen zijn beschikbaar tot 22kw in 1 of 3 fasen, keuze genoeg om 99% van de wagens te laden.

    U kunt bij de keuze van een SNIGG laadpaal kiezen uit een 1-fase en een 3-fase laadpaal. Even heel simpel gezegd: bij een 1-fase laadpaal gaat de stroom door 2 draden (de fasedraad en de nuldraad), waarbij dat bij een 3-fase laadpaal 4 draden zijn (drie fasedraden en de nuldraad). Het laadvermogen van een 3-fase laadpaal is dus hoger dan dat van een 1-fase laadpaal en dus kunt u uw auto sneller opladen.

    HOE WERKT EEN 1-FASE LAADPAAL?

    Dit is een laadpaal die werkt op een 1-fase aansluiting, die in elke meterkast te vinden is. Deze laadpalen maken dan ook gebruik van de standaard 220/230V aansluiting in uw huis. Het maximale vermogen is 16A, waarmee het maximale laadvermogen van een 1-fase laadpaal uitkomt op 3,7kW.

    Een accu van 60kWh is met dit laadvermogen in ongeveer 16 uur opgeladen, wat vrij lang is. De meeste elektrische auto’s hebben een dergelijke of zelfs hogere capaciteit.

    U kunt het aantal ampères laten verhogen in uw huis om meer capaciteit te hebben voor een 32A 1-fase laadpaal. U kunt dan maximaal 7,3kW laden. Met een 1-fase laadpaal bestaat echter de kans dat u uw netwerk te veel belast. Het gevolg: stroomuitval door overbelasting. U heeft immers ook nog een wasmachine, vaatwasser en andere elektrische apparaten in huis die stroom verbruiken.

    Er zijn drie manieren om te voorkomen dat u het stroomnetwerk overbelast door gebruik van uw 1-fase laadpaal aan huis, en sneller wil laden.

    1. U kunt ervoor kiezen om lager ‘af te zekeren’. Zo creëert u een buffer in uw stroomnetwerk, maar neemt ook de laadsnelheid af.
    2. Dynamic Load Balancing is aan te raden. U kunt voor deze functie kiezen als u een laadpaal uitzoekt. Dynamic load balancing zorgt ervoor dat het laden van de auto wordt afgestemd op het stroomverbruik in huis op dat moment. Verbruikt u op een gegeven moment veel stroom? Dan laadt uw auto langzamer op. Verbruikt u weinig stroom, zoals ’s nachts, dan laadt uw auto sneller op.

    De derde optie is kiezen voor een 3-fase laadpaal. U moet hiervoor wel eerst goed nagaan of u een auto hebt die geschikt is om met 3-fasen te laden.

    DE 3-FASE LAADPAAL

    Als uw auto geschikt is om op te laden met een 3-fase laadpaal, dan is het verstandig om daar ook gebruik van te maken. Hiervoor moet er hoogstwaarschijnlijk een 3-fase aansluiting worden aangelegd in uw meterkast door een vakman. Als u hier gebruik van gaat maken, kan het zijn dat uw tarieven voor stroomverbruik veranderen. Check dit van tevoren even bij uw energieleverancier.

    In tegenstelling tot een 1-fase laadpaal, die 220/230V gebruikt, maakt een 3-fase laadpaal gebruik van 3x 220/230V of 380/400V. Met een vermogen van 16A is een 3-fase laadpaal met een laadvermogen van 11 kW drie keer sneller dan een 1-fase laadpaal. Een accu met een capaciteit van 60 kW is dan in minder dan 6 uur opgeladen (i.p.v. 16 uur).

    Waarom kiezen voor Dynamic load balancing

    Iedereen krijgt er wel eens mee te maken: stroomuitval. De kans is groot dat de huisaansluiting overbelast is, waardoor de hoofdzekering als veiligheidsmaatregel de elektriciteit onderbreekt. De komst van de elektrische auto en een laadpaal aan huis betekent nóg een extra stroomverbruiker, maar dit hoeft niet automatisch te betekenen dat de elektriciteit vaker uitvalt. In dit artikel vertellen we u meer over dynamic load balancing, een functie van een laadpaal waarmee het stroomverbruik automatisch wordt geregeld.

    Hoe werkt het?
    Deze functie meet elke seconde de belasting van het stroomnetwerk en stemt daar de laadsnelheid van de laadpaal op af. Uw andere apparaten in huis krijgen voorrang en met de resterende capaciteit wordt uw auto opgeladen. Zo wordt er optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare elektriciteit en laadt uw auto het snelst op, zonder het risico op overbelasting.

    De voordelen van de optie dynamic load balancing op jouw SNIGG laadpaal:
    Er zijn simpelweg vier belangrijke voordelen te benoemen van dynamic load balancing.

     

      1. Met dynamic load balancing hoeft u zich geen zorgen te maken wanneer u bijvoorbeeld de wasmachine aanzet.
      2. Het verzwaren van de meterkast is niet (meer) nodig. Dit bespaart u mogelijk honderden extra euro’s per jaar.
      3. De laadtijd van uw elektrische auto is zo kort mogelijk. Dynamic load balancing zorgt er namelijk voor dat de laadpaal altijd het maximaal beschikbare vermogen gebruikt om uw auto te laden.
      4. Tegelijk laden wordt een stuk gemakkelijker. Dynamic load balancing is namelijk ideaal als u twee (of meerdere) elektrische auto’s tegelijkertijd wilt laden. Dit kost u flink wat capaciteit, maar door dynamic load balancing zullen beide voertuigen opladen zonder dat de huisaansluiting overbelast raakt. Belangrijk is wel dat dit bij de initiële installatie wordt afgestemd.
    Private of public configuratie

    Voor thuisgebruikers is een PRIVATE installatie voldoende, u alleen kan gebruik maken van uw laadpaal. Bij een PUBLIC configuratie stelt u uw laadpaal ook ter beschikking van andere EV-rijders. Uw buren of passanten kunnen dus met andere woorden laden via jouw laadpaal.

    Wil u genieten subsidies of kostenaftrek die onze overheid biedt, is de installatie van een PUBLIC laadpaal noodzakelijk.

    PUBLIC? JA MAAR, WIE BETAALT VOOR MIJN STROOM?

    Indien u kiest voor een SNIGG laadpaal met COLMPLETE PUBLIC-functie komt deze automatisch op de lijst met openbare laadstations te staan. Dit betekent dat iedereen kan zien dat uw laadpaal openbaar is en ook iedereen van dit laadstation gebruik kan gaan maken.

    Het is ook mogelijk om de laadpaal toegankelijk te maken voor buren, vrienden of klanten zonder dat je laadpaal zichtbaar is voor onbekenden.

    Maar hoe werkt dat en hoe worden de kosten gemonitored en doorgerekend naar een derde gebruiker?
    Via onze software is het mogelijk om:

    • het laadtarief voor gastgebruikers zelf in te stellen. Inderdaad, u kan de verbruikte energie doorrekenen aan een duurder tarief.
    • derde gebruikers onmiddelijk te laten betalen via bancontact

    U kan op elk moment de laadsessies, verbruik en opbrengst monitoren via de software.

    Zo kunt u naast de subsidies of kostenaftrek de initiële kost van je laadpaal sneller terugverdienen en op termijn zelfs winst maken. De termijn waarop u deze kosten zult terugverdienen zijn uiteraard afhankelijk van het aantal personen dat gebruikmaakt van uw laadstation.